Marketerzy korzystają w swojej pracy z wielu pomocnych serwisów. Są to systemy analityczne, serwisy do przeprowadzania testów A/B, retargetingu, różnego rodzaju platformy reklamowe, widgety, komunikatory internetowe i wiele innych. Aby móc w pełni korzystać z danych serwisów najczęściej potrzebna jest integracja kodu (tagu) na stronie. Jest to jednak przyczyną często wielu problemów. Z pomocą przyszedł parę lat temu Menedżer tagów od Google. Jeżeli jeszcze z niego nie korzystasz, to sprawdź jak może on ułatwić Twoją pracę. Nie jesteś marketerem, nie “przechodź obojętnie”. To narzędzie, które pomoże Ci w analityce i sprawdzeniu poprawności swoich kampanii. |
Pierwszym utrudnieniem, jakie spotyka marketera, jest trudność związana z integracją nowego serwisu. Zazwyczaj musi on prosić programistę o pomoc, a to wiąże się z tym, że często musimy z tym poczekać. Co gorsza, jeżeli podobnych serwisów mamy dużo, to spowalnia się czas ładowania strony, co z kolei, negatywnie wpływa na SEO. Poza tym, jest najzwyczajniej trudno pracować z masą różnych kodów i serwisów, w związku z czym zwiększa się szansa na dopuszczenie błędów. W 2012 roku Google uruchomił Menedżera tagów, stworzony specjalnie z myślą o marketerach. Serwis pozwala zarządzać wszystkimi tagami (z różnych serwisów) z poziomu jednego interfejsu. Na stronie umieszcza się tylko jeden kod, a pozostałe kody są dodawane do menadżera bez udziału specjalisty IT. Podobne platformy istniały też i do 2012 r., ale działały tylko za opłatą. Rewolucja menedżera tagów od Google Tag Manager polegała na tym, że jest on w pełni za darmo. Początkowo dodawać do niego można było jedynie tagi usług Google, ale później obsługiwane były tagi firm zewnętrznych. Możliwe jest dodawanie dowolnych tagów. Czy potrzebujesz menedżera tagów?Mimo użyteczności menedżera tagów jego użycie nie zawsze ma sens. Tak więc, jeśli używasz jedynie Google Analytics i np. Yandeks.Metrika, a śledzisz tylko podstawowe parametry, to prawdopodobnie nie docenisz prostoty i elastyczność Tag Managera. W takim przypadku wygodniej jest zwyczajnie dodać kody bezpośrednio na stronie i nie wracać więcej do tego problemu. Menedżer tagów nie jest konieczny, jeśli nie eksperymentujesz z różnymi serwisami analitycznymi, nie wybierasz optymalnego dla siebie, nie testujesz funkcjonalności. Po zainstalowaniu kodów na stronie zapomnisz o nich przez długi czas. Jeżeli jednak serwisów jest sporo, kod jest ciągle ulepszany, w związku z tym istnieje potrzeba jego uzupełniania i modyfikowania, to Menedżer tagów Google jest swoistym “must have” dla specjalisty od marketingu. Jak zacząć pracę z Google Tag Manager?Pierwszym etapem jest rejestracja. Aby to zrobić, wejdź na stronę https://tagmanager.google.com/ i utwórz konto (lub zaloguj się na istniejące konto w Google). Podaj nazwę konta i kontenera i podaj miejsce użycia kontenera (strona internetowa, aplikacja, strony AMP). Po kliknięciu przycisku "Utwórz" musisz potwierdzić warunki umowy użytkownika, po czym udostępniony zostanie kod, który instalujesz na stronie. Zauważ, że kod składa się z dwóch części: pierwsza część jest umieszczona w sekcji , druga część znajduje się w sekcji .Kod można zainstalować na stronie w dowolnym momencie. W celu poprawnego działania danego serwisu na stronie zaleca się umieszczenie tylko kodu Menedżera tagów Google. Jeśli na stronie masz już zainstalowany kod śledzenia typu Google Analytics, Yandex.Metrica i inne, to warto przenieść je z witryny do utworzonego kontenera. Wszystkie zgromadzone wcześniej dane zostaną zachowane. Istnieje możliwość krótkiej “pauzy” (zwykle nie więcej niż minuta) w zbieraniu statystyk, podczas przenoszenia tagu, ale nie jest to krytyczne. Teraz możesz tworzyć tagi, ale najpierw konieczne jest zrozumienie struktury Menedżera. Struktura Menedżera tagówInterfejs Menedżera tagów Google jest dość prosty. Menu obszaru roboczego zawiera następujące zakładki: Podsumowanie. To jest strona główna. Tutaj możesz utworzyć nowy tag, zobaczyć historię zmian i niepublikowane kontenery. Tagi. Są to fragmenty kodu, które są wdrażane (aktywowane) na stronie internetowej. Tagi mają różne cele, ale w Menedżerze tagów są używane głównie do przesyłania danych. Na przykład tagi śledzenia Google Analytics i śledzenia konwersji AdWords przekazują dane o działaniach użytkowników odwiedzających stronę. W Menedżerze jest gotowy system szablonów znaczników. To znacznie upraszcza pracę z wieloma obsługiwanymi serwisami: AdRoll, AdWords, Clicky, Crazy Egg, Criteo, DoubleClick, Optymalizator Google, Hotjar, Twitter i inne. Możesz także określić niestandardowe znaczniki HTML. Reguły. Jest to działanie użytkowników odwiedzających witrynę, w odpowiedzi na które aktywowane zostają tagi. Na przykład wyzwalacz "Głębokość przewijania" o wartości 50% powoduje uruchomienie tagu remarketingowego, jeśli użytkownik wyświetli więcej niż połowę strony. W jaki sposób Menedżer tagów dowiaduje się, że warunek określony w regule jest spełniony i czas aktywować tag? Aby to zrobić, programista musi skonfigurować tak zwany obiekt warstwy danych. Warstwa danych to obiekt zawierający wszystkie dane, które planujesz przenieść do menedżera tagów, gdzie te wartości są ustalane przez zmienne. Aby menedżer tagów mógł otrzymywać wartość zmiennej, musisz także przekazać zdarzenie przy pomocy komendy push. Więcej informacji na temat dodawania zmiennych można znaleźć w przewodniku dla programistów Google. Przykłady korzystania z Menedżera tagówPodłączenie Google AnalyticsNajpierw kliknij "Nowy tag"/"Konfiguracja tagu". Na wyświetlonej liście aktywuj Universal Analytics. W sekcji "Ustawienia Google Analytics" kliknij "Nowa zmienna ...": Ustaw swój identyfikator kodu śledzenia. Aby to zrobić, przejdź do Google Analytics i w sekcji "Administrator"/"Kod śledzenia" znajdź swój kod. Kod ma format UA-XXXXX-X. - po prostu go skopiuj. Wklej kod do odpowiedniego pola menedżera tagów: Kliknij "Zapisz", podaj nazwę zmiennej i ponownie zapisz. To wszystko, stworzyłeś pierwszy tag. Teraz musisz ustawić zasadę aktywacji, czyli regułę. Kliknij obszar "Reguła" w obszarze "Konfiguracja tagu", wybierz pozycję "Wszystkie strony" na liście i kliknij "Zapisz": To nie wszystko. Utworzony znacznik będzie działał dopiero po jego opublikowaniu. Aby to zrobić, kliknij przycisk "Wyślij": Podaj nazwę wersji i dodaj krótki opis (dla własnych potrzeb) i kliknij “Opublikuj”: W sekcji "Wersje" pojawi się opis nowej wersji tagu i zmiennych. Teraz system analityczny zacznie zbierać dane (pod warunkiem, że kod Menedżera tagów jest zintegrowany ze wszystkimi stronami witryny). Podłączenie innych systemów analitykiNa przykładzie Yandex.metriki zaprezentujemy jak wygląda procedura dodawania innych tagów. Ponieważ tag yandex.metriki nie jest podłączony do menedżera tagów na etapie wyboru typu tagu kliknij na “Niestandardowy kod HTML”. Wstaw w pole kod śledzenia w wersji HTML (jak na stronie), dodaj reguły, podobnie jak miało to miejsce przy Analytics, kliknij “Zapisz”. Pozostaje opublikować tag, aby zaczął przesyłać dane. Podobnie możesz dodać dowolny tag, którego szablonu nie ma w bazie danych Menedżera tagów. Śledzenie zdarzeńGoogle Analytics udostępnia raporty w sekcji "Zachowania"/"Zdarzenia". Domyślnie jest on pusty. Aby zbierać dane, musisz skonfigurować zdarzenia za pomocą Menedżera tagów. Zdarzenia mogą być kilku typów, są to np:
Rozważymy teraz konfigurację wydarzenia na przykładzie kliknięcia w element na stronie - przycisk "Więcej". Aby to zrobić, najpierw musisz znać klasę elementu. Aby to zrobić, otwórz stronę, wybierz element i kliknij "Wyświetl kod" w przeglądarce i znajdź nazwę klasy (w naszym przykładzie - order-more): Wybierz sekcję "Zmienne" w Menedżerze tagów, kliknij "Konfiguruj" i aktywuj zmienną "Click Classes": Utwórz nową Regułę (typ - "Wszystkie elementy") z warunkiem uruchomienia "Niektóre kliknięcia". Z rozwijanej listy wybierz zmienną "Click Classes" i podaj nazwę klasy. Jeśli chcesz, aby wydarzenie zadziałało tylko po kliknięciu elementu na określonej stronie, naciśnij +, wybierz zmienną Page URL strony i podaj pełny adres strony (warunek "równy") lub część strony (warunk "zawiera"): Kliknij "Zapisz" i nazwij regułę "GA - Reguła Kliknij przycisk Więcej". Teraz utwórz nowy tag (typ - "Universal Analytics"), określ typ śledzenia - "Zdarzenie", Kategoria - "Przycisk", Działanie - "Kliknij", Etykieta - {{Click ID}}: Dodaj do tego tagu Regułę "GA - Reguła Kliknij przycisk Więcej". Pozostaje już tylko sprawdzić, czy nie ma jakiś błędów ("Podgląd") i opublikować Regułę. Po tym w raporcie "Zdarzenia" w Google Analytics zaczną się pojawiać określone dane. |
Podsumowanie:Google Tag Manager jest ważnym instrumentem, przydatnym w przypadku prowadzenia biznesu online. Dzięki niemu analityka staje się znacznie łatwiejsza. Umożliwia on szybkie zarządzanie tagami śledzenia, optymalizacji, remarketingu itd. Możesz dodawać i edytować kody AdWords, Google Analytics i innych usług bez konieczności zmiany kodu źródłowego witryny i proszenia o pomoc programistów. Są to tylko podstawy, związane z pracą Google tag managera. Jeżeli potrzebujesz pomocy z wprowadzeniem analityki na Twoją stronę napisz do nas. Doradzimy w kwestii instalacji kodu śledzenia i niezbędnych ustawień. |
Czytaj także: |