Szanowni Użytkownicy!
Arsen Nowak |
Mikrodane jako sposób poprawienia wyglądu snippetu. Wykorzystanie mikrodanych w serwisie - to pożyteczna praktyka, dzięki której można poprawić jego strukturyzację i sprawić, żeby stał się bardziej zrozumiały dla robotów wyszukiwarek. Standard Schema.org został wprowadzony przez Google przy wsparciu Bing i Yahoo! jeszcze w 2011 r. Za pośrednictwem specjalnych tagów w kodzie HTML roboty wyszukiwarki otrzymują dokładne informacje na temat charakteru treści podstrony, co pozwala na tworzenie bardziej trafnych wyników wyszukiwania i w efekcie podwyższa jakość i wygodę poszukiwania informacji. Serwis z kolei otrzymuje atrakcyjny snippet, co powiększa ilość odwiedzin z wyszukiwarki. Warto przy tym wspomnieć, że dla tworzenia tzw. rich snippetu można zastosować także inne metody oznaczania danych: mikroformaty lub RDF, jednakże my skupimy się na mikrodanych, jako najbardziej uniwersalnym narzędziu. Tworzymy snippet dla karty towaru Informację o towarach i ich cenie, które są podane na podstronach konkretnych towarów w sklepie internetowym, lub na podstronach korporacyjnej strony internetowej firmy, można przekazać do snippeta w Google i innych wyszukiwarkach. Aby wykorzystać tę pożyteczną możliwość, konieczne jest rozmieszczenie odpowiednich dopełnień podstron serwisu za pomocą standardu Schema.org. Aktrakcyjność tego sposobu dla właścicieli stron internetowych polega na tym, że nie jest konieczne tworzenie różnego rodzaju plików, aby zapewnić konieczne informacje różnym wyszukiwarkom - został on zaakceptowany przez wszystkich obecnych na rynku graczy, zarówno globalnych, jak i silnych na konkrentnych rynkach (rosyjski Yandex czy też czeski Seznam). Roboty wyszukiwarek zostały nauczone, aby za pomocą wspomnianego standardu z ogólnej treści na stronie “wyławiać” konkretne elementy semantyczne, oznaczane za pomocą konkretnych znaczników (atrybutów i tagów). Dla wygenerowania snippetu dla karty towaru konieczne jest wykorzystanie odpowiednich schematów (Product, Offer, AggregateOffer), opisanych szczegółowo na stronie Schema.org (strona angielskojęzyczna). Spójrzmy na przykład semantycznych mikrodanych dla karty towaru Samsung Galaxy Trend na znanej stronie http://tech.wp.pl/. Snippet dla tej strony w Google wygląda w następujący sposób: W jaki sposób uzyskać podobny efekt? Określmy w jaki sposób w snippecie karty towaru (w naszym przykładzie jest to recenzja, w przypadku karty sklepowej zasady będa analogiczne) wyświetlana jest jego nazwa, ogólna ocena i ilość oddanych głosów. Atrybut itemscope daje robotowi wyszukiwarki podpowiedź, że opisywany jest określony obiekt, itemtype nazywa indeksatorowi typ obiektu (w naszym wypadku - Product): <span itemscope itemtype=”http://schema.org/Product”> Atrybut <strong>itemprop</strong> opisuje cechy obiektu. Można skontruować go w taki sposób: <meta content=”Samsung Galaxy Trend“ itemprop=”name”> </span> Warto dodać, że bardzo pożytecznym jest wykorzystanie również cech obiektu description z jednoczesnym rozmieszczeniem informacji o towarze. Kolejna zasada pozwala na wskazanie typu elementu, określającego ocenę produktu na podstawie głosowania lub komentarzy Użytkowników: <span itemscope itemtype=”http://schema.org/AggregateRating” itemprop=”aggregateRating”> <meta content=”” itemprop=”ratingValue”> <meta content=”/” itemprop=ratingCount”> </span> W podobny sposób można podać ilość recenzji na dany produkt, lub - co szczególnie ważne w przypadku sklepów internetowych - podać cenę towaru, tak aby wyświetlała się ona w wyszukiwarce: <span itemcope itemtype=”http://schema.org/Offer” itemprop=”offers”> <metacontent=”PLN” itemprop=”priceCurrency”> <span class=”sum” intemprop=”price”>999</span> </span> Opisane przez nas rozwiązanie nie jest oczywiście jedyne. W Internecie znajdziecie inne sposoby realizacji, które mogą być bardziej właściwe dla obsługiwanej przez Was strony witryny internetowej. Jak widzicie, w ten sposób, stosunkowo niewielkim kosztem, możecie zamienić swój wynik w wyszukiwarce na zdecydowanie bardziej przyciągający wzrok, a co za tym idzie - o wiele bardziej prosprzedażowy. W ten sposób możecie zwiększyć konwersję sklepu bez ponoszenia dodatkowych kosztów na jego promocję. Wartu tu wspomnieć jeszcze raz, że podobny efekt osiągniecie również w innych wyszukiwarkach, chociaż w niektórych z nich ilość elementów, które mogą pojawić się w snippecie, może być mniejsza, niż w przypadku Google`a. Uzupełniamy snippet danymi o firmie Istnieje możliwość dodawania do snippetu za pomocą danych semantycznych informacji o adresach i organizacjach, między innymi przekazać dane o firmie do Grafu Wiedzy Google (na prawo od organicznych rezultatów wyszukiwania). W efekcie mogą być one użyte przez różne serwisy wyszukiwarki, lub w samych wynikach - dla przedstawienia Użytkownikowi najbardziej istotnych parametrów organizacji. Na przykład, do opisu restauracji można dołączyć jego adres, telefon, godziny otwarcia i recenzje klientów. Za określenie kontentu podstrony kontaktów firmy odpowiadają schematy Organization i Place. Dodatkowo w Google istnieje możliwość rozmieszczenia logotypu, lub innego graficznego elementu, który może być wyświetlany na przykład w Grafie Wiedzy, a docelowo w innych fragmentach tworzonej sieci wiedzy. Inne sposoby zastosowania Standard Schema.org jest również bardzo popularny wśród właścicieli portali informacyjnych i blogów. Nie ma się w związku z tym co dziwić, że dla silnika WordPress stworzono szereg pluginów w celu automatyzacji generowania i wbudowywania mikrodanych w kod podstron. Stosunkowo często w snippecie można zauważyć elementy graficzne (fotografie, obrazki, filmiki wideo), lub - na przykład - opis czy recenzja szukanego filmu, które przyciągają uwagę i sprawiają, że odruchowo klikamy na zaproponowany link. Taki sposób rozszerzenia snippetu używany jest dla następujących typów witryn internetowych:
Dodajmy, że to jedynie część przykładów zastosowania semantycznych mikrodanych. Ilość dostępnych klas Schema.org dla opisu różnego typu obiektów i ich charakterystyk obejmuje kilkaset wariantów. Nie wszystkie z nich są obsługiwane przez wyszukiwarki, aczkowiek Google w tym zakresie jest najbardziej rozbudowany, inne wyszukiwarki zaś starają się iść jego śladem. W związku z tym sfera ich zastosowania cały czas rośnie. Wnioski Przy optymalizacji serwisu warto zwrócić szczególną uwagę na mikrodane w formacie Schema.org, która mają znaczny wpływ na podwyższenie jakości witryny i jej widzialności w wynikach wyszukiwania. Przy jej zastosowaniu, sprawdźcie poprawność kodu przy pomocy narzędzia, udostępnianego przez Google. |
Nowości w systemie |
W SeoPilot cały czas staramy się ulepszać nasze usługi. Jeśli masz uwagi lub propozycje dotyczące pracy w systemie czekamy na Twoje propozycje - support@seopilot.pl |
Aktualizacja WordPress-informacja dla Wydawców W związku z aktualizacją wersji WordPress do najnowszej (4.3) występują problemy z działaniem pluginu SeoPilot - konieczne jest jego ponowne zainstalowanie |