Pozycjonowanie blogów
Im silniej Internet wpływa na wszystkie sfery naszego życia i staje się jego nieoddzielną częścią, tym większa jest ludzka chęć przypomnieć o swoim istnieniu za pomocą własnych blogów. Wiele osób dąży do powiększenia kręgu swoich odbiorców, korzystając w tym celu z różnorodnych technik SEO. Tej kwestii przyjrzymy się bliżej w dzisiejszym SeoKurierze.
Jak stworzyć znany i lubiany blog?
Popularność blogów w Polsce jest dość znaczna, a zysk z ich prowadzenia w niektórych przypadkach znaczny, w związku z czym wiele osób zadaje sobie pytanie: “jak sprawić, aby mój blog odniósł sukces?” I w większości przypadków czeka ich rozczarowanie: serwis stworzony, posty pojawiają się regularnie, a rezultatów… brak. Do tego zaczyna pojawiać się w głowie pytanie: “O czym by jeszcze napisać?”. Pytanie to nie jest jednak do końca prawidłowo sformułowane. Główny problem blogera: “Po co chcę to pisać? Komu chcę się pokazać? Jaki jest mój cel?”. Jeśli odpowiesz sobie na to ważne pytanie, można uznać, że połowa pracy już za Tobą. Z drugiej jednak strony, odpowiedź “Chcę zarobić dużo pieniędzy”, aczkolwiek logiczna, raczej nie pomoże nam wyznaczyć dróg rozwoju swojej strony.
Jak stworzyć ciekawy content?
Aby Twój blog zainteresował czytelników, potrzebne są posty, które chce się “polubiać” i przesłać znajomym. Interesujące tematy znajdują się wokół nas: możesz poprosić znajomych, aby zaproponowali jakiś “kontrowersyjny” temat, przejrzeć aktualne “gorące” tematy w nowościach, lub znaleść drugi popularny blog, i postarać się twórczo rozwinąć myśl któregoś z wpisów - kto wie, może “uczeń prześcignie swojego mistrza”? Warto także zadbać, aby nasz blog czymś się wyróżniał na tle innych tematycznych stron internetowych.
Jeśli brak weny i dopadł Cię po publikacji tysięcznego wpisu, to masz dodatkowe możliwości szukania nowego tematu, ponieważ powinieneś posiadać już pewną ilość stałych czytelników. W tym wypadku możesz ich wprost zapytać, o czym chcieli by czytać na Twojej stronie. Docelowi czytelnicy, którzy sami podsuwają pomysły - to idealny wariant! Zawsze dobrym pomysłem jest także przeprowadzanie wywiadów, jeśli format naszego bloga to umożliwia. Twoje zadanie będzie uproszczone - nie trzeba będzie pisać całego tekstu, wystarczy jedynie wymyśleć ciekawe pytania.
Kolejna, praktycznie zawsze skuteczna opcja: opis towaru lub usługi, którą już zdążyłeś przetestować, lub o tym, jak udało Ci się uzyskać coś (np. przeprosiny od Poczty za zgubioną przesyłkę - to samo w sobie jest godnym szacunku osiągnieciem). Lub odwrotnie - walczyłeś, walczyłeś, ale nie dobiłeś się swojej racji. W tym wypadku jest jednak pewien haczyk - należy pisać tak, aby czytelnik nie wziął artykułu za reklamę lub antyreklamę.
Jeśli znasz jakąś ważną dla szerszego kręgu ludzi informację, pisz w taki sposób, aby media zainteresowały się Twoim postem, “przechwyciły go”, spopularyzowały i uczyniły Cię źródłem swojej nowości.
Ostatni z wariantów, o którym warto wspomnieć, to blogi, opowiadające historie “z życia wzięte”. Warto tu wspomnieć o ogromnej popularności blogów “młodych mam”, opisujących (i dokumentujących) wszystkie etapy rozwoju swojego malucha. Innym przykładem może być obecny w naszej bazie blog opisujący proces przekształcania wiejskiego budynku gospodarczego (prościej: stodoły) w pełnowartościowy wiejski dom.
Przy tworzeniu contentu swojego bloga pamiętaj o popularności materiałów wideo - krótki, zabawny filmik pozwoli Ci znacznie zwiększyć atrakcyjność swoich wpisów. Czytelnicy lubią “podglądać” innych - to silny bodziec, pomagający przyciągnąć ich do siebie. Ponadto, jeśli przwykniesz to regularnego publikowania materiałów (np. raz na tydzień) - ilość stałych Użytkowników poważnie wzrośnie. Przy tym, wartość filmików nie zależy od ich wysokiej jakości czy efektów specjalnych - to można zostawić dla MTV. W naszym wypadku ważniejsza jest naturalność i umiejętność przedstawienia potrzebnych informacji w tej formie - na przykład, przeprowadzenie testu sprzętu komputerowego w formie filmiku.
Kilka prostych i aktualnych rad dotyczących prowadzenia bloga:
Nie używajcie zbyt skomplikowanych tytułów postów (czy choćby nie do końca zrozumiałych), przecież nagłówek - to “okładka” postu. Nie przeczytasz nagłówka - nie przeczytasz postu.
Utrzymuj zainteresowanie swoimi starymi postami, linkując do nich w nowych. W ten sposób pieczesz kilka pieczeni na jednym ogniu: przyciągasz wartościowy ruch do starych wpisów, dodajesz dodatkowe słowa kluczowe do nowego postu, w efekcie - znajdujecie się w TOPie wyżej.
Linkuj do drugich blogerów, jeśli temat jest odpowiedni! Przede wszystkim, ludzie, zainteresowani tym blogerem, przyłączą się do dyskusji; ponadto - linkując do wartościowych serwisów, poprawiacie same wyniki Google. Nie bez znaczenia jest także fakt, że niekiedy możecie liczyć na rewanż ze strony blogera, do którego linkujecie :)
W żadnym wypadku nie kradnij treści! To takie samo przestępstwo, jak zwykła kradzież, i nie przyniesie Ci niczego pozytywnego.
Strukturyzuj treść - długich kolumn znaków nikomu nie będzie chciało się czytać. Jeśli czytelnik zmęczy się tekstem i odejdzie ze strony, bardzo trudno będzie go odzyskać.
Pisz regularnie. Za każdym razem, gdy tworzysz możliwość, aby o Tobie zapomniano, tracisz czytelników.
Zachęcaj czytelników do zostawiania komentarzy. Zadawaj pytania na końcu postu, nie wahaj się prowokować ich na różne sposoby!
I najważniejsze - nie zniechęcaj się po pierwszych porażkach i problemach!
O planowaniu porad kilka
Jak przyzwyczaić czytelnika - Internautę do bloga? Najlepiej wypracować dokładny grafik rozmieszczania postów. Użytkownik powinien czuć i wiedzieć, że, na przykład, w poniedziałek, środę i piątek rano ma z Tobą “randkę”. Twój blog powinien być jak świeża prasa podawana wraz ze śniadaniem. Po przyjściu do pracy - sprawdzenie poczty i wizyta na Twoim blogu - te czynności powinny być doprowadzone do stopnia odruchów. Oni powinni czekać na Twoje posty, śpieszyć się, aby je przeczytać i podzielić się nimi z przyjaciółmi. Nieregularność i tryb “piszę, kiedy mi się chce” nie przyniesie sukcesu: nie zobaczywszy raz oczekiwanego wpisu na znajomym blogu, Użytkownik pójdzie szukać czegoś innego. Nawet jeśli nie znajdzie nic jakościowo lepszego i ciekawszego od Twoich wpisów, nie jest przesądzone, że wróci do Ciebie.
Kontakt z Użytkownikami
A ściślej: interaktywność - rzecz podstawowa. Nie zapominaj o komentowaniu i, w miarę możliwości, rozwijaniu kontaktu z czytelnikiem. On powinien czuć się pożądanym gościem u was na blogu, aby chciało mu się wracać do Ciebie znowu… i znowu :)
Dobrym sposobem na “rozruszanie” i zainteresowanie czytelników jest przeprowadzenie konkursu. W warunkach należy dodać, że każdy uczestnik powinien udostępnić Twój post na swoim blogu, lub w sieciach społecznościowych - to dodatkowa reklama dla Ciebie.
W ten sposób, nie wydawszy ani grosza na pozycjonowanie, możesz znacznie zwiększyć ruch na blogu i zyskać nowych fanów.
Wybór tematu konkursu nie powinien sprawić Ci problemu: od modnych obecnie foto- i wideo-konkursów i konkursów - opowiadań do bardziej klasycznych ankiet i sondaży. Właściwie tutaj jedynym ograniczeniem pozostaje Twoja kreatywność i fantazja.
Współpraca z innymi blogerami
Wraz z organizacją konkursów na swojej stronie, można spróbować wyjść ponad granice swojego bloga. Możesz na przykład opublikować post w serwisie zgodnym z tematyką, której się zajmujesz (np. na specjalistycznym forum). To dodatkowy sposób na zdobycie nowych czytelników.
Nadszedł czas, aby porozmawiać o gościnnych postach. Oto kilka rad, o czym należy pamiętać, publikując swoją twórczość na blogach głównych “speców” w twojej tematyce:
publikując gościnny post, staraj się nie wyróżniać zbytnio w stosunku do normalnych wpisów swojego gospodarza, jednakże nie trać całkowicie swojej indywidualności, swojej charakterystycznej “twarzy”;
Po kliknięciu na Twój link zamieszczony w gościnnym poście Internauci powinni trafiać na prawidłowo stworzony landing page - tak, aby czytelnicy widzieli w nim kontynuację wcześniejszego tematu i czuli, że trafili we właściwe miejsce.
! Jednym z ciekawszych wariantów landing page to tzw. format “opowieść”. Pokaż odwiedzającemu, że jesteś gotowy na jego wizytę: nie zmuszaj go do samodzielnego szukania informacji, a przedstaw ją od razu w formie opowieści “o sobie, o produkcie, o rozwiązaniu problemu”.
Potwierdź swoje znaczenie, aby Użytkownik mógł wierzyć twoim infomacjom: dołącz linki do opinii ekspertów na temat Twojej pracy, komentarze Użytkowników, licznik odwiedzalności bloga, osób śledzących nowe wpisy. Pamiętaj jednak: jeśli nie masz się czym pochwalić w tym zakresie, to lepiej po prostu milczeć, inaczej przyniesiesz blogowi więcej szkody, niż pożytku.
Aspekty techniczne
Kluczowym aspektem jest optymalizacja serwisu. Ona znacznie ułatwi Twoją pracę w zakresie pozycjowania. Rozważymy ją na przykładzie popularnego WordPressa.
Przede wszystkim optymalizujemy strukturę URLi z uwzględnieniem SEO. Dokonać tego można w rozdziale “ustawienia” - “linki stałe”. Można wybrać Postname lub Custom Structure.
! Lepiej robić to na samym początku, gdyż później, zmieniając strukturę adresów URL, zmienisz także i te wszystkie, które już zostały zaindeksowane. Może to do znacznie obniżyć traffic, a także doprowadzić do czasowego lub niekiedy nawet trwałego obniżenia parametrów tych podstron przez Google. Jeśli jednak z jakiś powodów dokonujesz operacji zamiany adresów URL, pamiętaj o ustawieniu przekierowania 301. Nie jest to jednak uniwersalne rozwiązanie i np. serwisy uczestniczące w SeoPilot.pl jako serwisy Wydawcy mogą wpadać w statusy błędów.
Następnie należy przejrzeć tagi H1: powinny one obejmować nagłówki na stronie głównej, na poszczególnych podstronach lub postach, w kategoriach i archiwach tagów. Opis tagów i kategorii to doskonałe miejsce dla rozmieszczenia wewnętrznych linków na Twoje podstrony, jednakże korzystać z tagów lepie jednak z dużą dozą ostrożności.
Nie zapominajcie o tym, aby zawsze zapełniać pola Title i Description - to ważne z punktu widzenia indeksacji. Tagi H1 i Title mają duże znaczenie przy tworzeniu wyników przez wyszukiwarkę.
Twórz adresy URL z możliwych do przeczytania słów, nie męcz robotów Google! Innymi słowami: pamiętaj o przyjaznych adresach URL. Jeśli na podstawie adresu strony będzie można stwierdzić, co proponujecie na podstronie, ułatwicie nawigację na swojej stronie dla Użytkowników, a roboty wyszukiwarki również to docenią.
Nie zapominaj o sprawdzeniu szybkości ładowania się podstron - jest to ważna kwestia zarówno z punktu widzenia SEO, jak i codziennego korzystania z bloga przez Twoich czytelników. Dla tego celu istnieje duża ilość instrumentów, możecie skorzystać na przykład z bardzo przejrzystego serwisu Watch Script.
Oprócz tekstu, na Twoim blogu z pewnością zaistnieją różnego rodzaju grafiki. Wielu blogerów w żaden sposób nie optymalizuje obrazków - niesłusznie. W WordPress można dodać alt-teksty i title, nie należy o tym zapominać. Podobnie jak o rozszerzonych, tzw. rich snippetach, dzięki którym nasze wyniki w Google będą zdecydowanie atrakcyjniejsze.
Dla tworzenia i zarządzania tymi kwestiami można zastosować liczne pluginy WordPressa, jednakże w tym wypadku również najlepiej dodać je na samym poczatku pracy z blogiem. Jednym z najbardziej popularnych jest Seo Ultimate.
Do sprawdzenia optymalizacji można skorzystać z różnych narzędzi, my ze swojej strony zachęcamy do skorzystania z funkcji rekomendacji, bezpłatnie dostępnej dla Użytkowników naszego Systemu. Więcej o niej dowiesz się ze szkolenia wideo
Podsumowanie
Jeśli masz zamiar na poważnie zająć się pozycjonowaniem swojego bloga i zarabiania na tym pieniędzy, musisz zadać sobie jedno, bardzo ważne pytanie: “Co chcę przekazać czytelnikowi? Jaki jest mój cel?” Potem rozejrzyj się wokół i znajdź wszystko to, co pomoże Ci w osiągnięciu tego celu: rady przyjaciół, pomoc topowych blogerów, rozsądny PR, zdobywanie linków, itd. Analizujcie przy tym swoje wyniki, korzystając z niezbędnych narzędzi.
|