Czy jesteś w stanie odpowiedzieć na pytanie, która z kampanii reklamowych jest najbardziej efektywna dla Twojego biznesu, oceniając rezultaty nie po ogólnym odczuciem, a posiłkując się konkretnymi liczbami? Jeśli masz problem z odpowiedzią na to pytanie, to znaczy, że nie używasz tagów, czym one są, jak i dlaczego je stosować, dowiesz się w dzisiejszy SeoKurierze. Krótkie przedstawienie najważniejszych informacji o UTM. Zapraszamy do lektury |
Skrót UTM (Urchin Tracking Module) oznacza system identyfikacji ruchu, który został opracowany przez firmę Urchin Software. W 2005 roku projekt ten przejęła korporacja Google. Na podstawie opracowań stworzonych przez firmę Urchin został uruchomiony system Google Analytics. Nazwa identyfikatora UTM pozostała niezmienna. Bez UTM, widzimy tylko cyfry, na podstawie, których ciężko jest określić efektywność konkretnej kampanii. UTM to pewnego rodzaju latarnia, która pozwala na uzyskanie wiarygodnych danych, takich jak: dane związane z przejściem na stronę, nazwa kampani reklamowej, słowa kluczowe, numer ogloszenia itd. Jakie wyróżniamy UTM znaczniki i jak je odpowiednio tworzyć?UTM składa się z dwóch części: identyfikatora i zmiennej. Identyfikatory odpowiadają za sortowanie i grupowanie zmiennych w systemie analitycznym. Istnieją trzy obowiązkowe parametry: 1.utm_source (wskazuje system, z którego było przejście), zmiennymi mogą być dane takie jak:, adwords, facebook i inne. Wybór nazwy zmiennej jest dowolny. 2.utm_medium (typ ruchu); zazwyczaj wskazują na CPC (opłata za kliknięcie), cpm (opłata za wyświetlenia), e mail (mailing), display (banery reklamowe), affiliate (programy partnerskie) itd— te znaczenia znają wszystkie systemy analityki. 3. utm_campaign (nazwa kampanii reklamowej), nazwa zmiennej powinna odzwierciedlać istotę kampanii. Dozwolone jest użycie anglojęzycznego analogu słowa kluczowego. Oprócz obowiązkowych, istnieją dwa parametry pomocnicze: - utm_term- kluczowe słowo, na które wyświetla się reklama. - utm_content- identyfikator dotyczący informacji dodatkowej może to być np dla AdWords zmienna dla A/B testów ogłoszeń. Procedura tworzenia UTM jest następująca:
Dla przykładu, tak wygląda zwykły link na stronę docelową: somelandingpage.pl A taką postać przyjmuje, jeśli dodać do niej parametry, mówiące o kampanii reklamowej: somelandingpage.pl/?utm_medium=affiliate&utm_source=YouTube&utm_campaign=Sale Rozszyfrujmy więc co znalazło w danym linku: Jeśli nie używasz obowiązkowego parametru lub popełnisz błąd, to przestają być brane pod uwagę dane ze wszystkich parametrów. Dlatego należy znać zasady budowy parametrów utm, jednakże nie jest zalecane ich ręczne tworzenie. Tym bardziej, że istnieją specjalnie przeznaczone do tego serwisy. Google również również posiada swój kreator URL, (Campaign URL Builder). Jednakże jest on przeznaczony do pracy z Google Analytics. Gdzie znaleźć ruch z otagowanych kampanii w raportach?Aby dowiedzieć się jaki był ruch z prawidłowo otagowanych kampanii, należy przejść do raportów Pozyskiwanie > Kampanie > Wszystkie Kampanie. Trzeba mieć na uwadze, że znajdują się tam również np. kampanie AdWords. Źródło ruchu w Google Analytics Jeżeli chcesz uzyskać informację o dokładnym źródle i medium, powinieneś je wybrać jako wymiar podstawowy za pomocą kliknięcia łącza "źródło/medium" nad tabelą. Jeśli używałeś parametrów utm_content i interesuje Cię jaka była skuteczność poszczególnych odmian reklamy, wystarczy jako wymiar dodatkowy włączyć "Treść reklamy". |
Podsumowanie:Podsumowując, jeśli chcesz posiadać dostateczną ilość danych, pozwalających ocenić skuteczność kampanii reklamowych, powinieneś używać parametrów UTM. Jest to prosty instrument, zwiększający analityczne możliwości. Dzięki niemu, można wykryć te kampanie i ogłoszenia, które nie dają pożądanego rezultatu i są tylko stratą Twoich pieniędzy. I odwrotnie, uwydatnić kanały, które są godne podkreślenia. |
Nowości w systemie1.Chcesz być na bieżąco ze wszystkimi nowościami i promocjami? Polub nasz fanpage na Facebooku! Stamtąd dowiesz się najszybciej o wszystkich przygotowanych dla Ciebie promocjach i wprowadzanych usługach. Zobaczysz nad czym aktualnie pracujemy i nie ominą Cię żadne nowinki ze świata SEO. Intensywnie pracujemy nad nowymi możliwościami systemu, które będą już niebawem dostępne w wersji beta. W związku z tym wprowadzamy też w, w między czasie, nowe terminy do słownika które po części są zapowiedzią nowych modułów. Zachęcamy do lektury słownika SeoPilot. Kto zgadnie jakie terminy dodaliśmy ostatnio? |
Nowości ze świata SEOOd kwietnia już u ponad 50% użytkowników wyświetlana jest nowa strona serwisu Google Analytics. W tym czasie stwierdzono, że powinna być ona pokazywana wszystkim odwiedzającym stronę w ciągu najbliższych tygodni. Jednak później okazało się, że uruchomienie odbywa się stopniowo i nie zostało jeszcze zakończone. Nowa strona zawiera informacje takie jak:
Nie wiadomo, kiedy funkcja będzie dostępna dla wszystkich użytkowników. Przypomnijmy, że w październiku 2016 ogłoszono rozpoczęcie procesu przeprojektowywania Google Analytics. Celem tego działania ma być uproszczenie interfejsu usług z jednoczesnym zachowaniem jego funkcjonalności. Wprowadzenie nowego interfejsu rozpoczęło się w lutym 2017. Ostatnie zmiany będą zakończeniem procesu aktualizacji. |
Czytaj też: |