Marketolog, odpowiedzialny za działania online, rozpoczyna swój dzień nie tyle co od filiżanki z kawą a przede wszystkim od przejrzenia raportów Google Analytics i sprawdzenia Google Search Console! Posługując się terminologią lekarską panel dla webmasterów od Google pokazuje stan zdrowia stron. Otrzymujemy dzięki niemu informacje o statusie indeksowania stron przez Google, pozycjach dla różnych zapytań, CTR, przejściach z poszczególnych słów kluczowych, linkowaniu wewnętrznym i backlinkach, potencjalnych problemach i zagrożeniach bezpieczeństwa. Google Search Console - to panel zarządzania stroną przeznaczony dla webmasterów, który daje nam wiele możliwości. Jak z nich korzystać? Czytaj w SeoKurierze! Zapraszamy do lektury |

Jeżeli chcesz śledzić widoczność swojej strony w organicznych wynikach wyszukiwania to powinieneś obowiązkowo korzystać z tej bezpłatnej możliwości, jaką daje Ci Google Search Console. W razie problemów z serwisem możesz szybko sprawdzić jakie są tego przyczyny i podjąć odpowiednie kroki, dowiesz się o tym z jakich fraz trafiają na Twoją stronę użytkownicy w jakie snippety klikają najchętniej. Poniżej przedstawiamy kilka przydatnych i bardzo ważnych funkcji. 1. Stan indeksowaniaDzięki tej funkcji można śledzić najnowsze informacje dotyczące stanu indeksowania Twojej witryny w Google. W rzeczywistości daje nam ona informacje o ogólnej liczbie i dynamice indeksowanych stron. Można także sprawdzić liczbę stron zablokowanych w pliku robots.txt. ![]() Stan indeksowania stron w Google Search Console. 2. Analiza słów kluczowychJest to już bardziej zaawansowane narzędzie niż poprzednie do tego bardzo przydatne. Przedstawia zapytania, na które użytkownicy przeszli na naszą stronę z Google, a także na jaką stronę przeszedł użytkownik, z jakiego kraju i z jakiego urządzenia. Dla każdego rzędu danych można zobaczyć liczbę wyświetleń, kliknięć, CTR i pozycję w wynikach wyszukiwania. Ponadto, dane mogą być analizowane w ramach wszystkich zapytań, stron czy urządzeń, jak również dla każdego z osobna. ![]() Search Console - Analityka wyszukiwania 3. Monitorowanie danych strukturalnychFunkcja ta pomaga Google lepiej zrozumieć zawartość strony i umożliwia wyświetlanie opisów rozszerzonych w wynikach wyszukiwania. Aby wyszukiwarka Google mogła pokazywać rozszerzone opisy w wynikach wyszukiwania - tzw rich snippets - na stronach serwisu www powinny być umieszczone znaczniki danych (schema.org), które będą informować roboty Google o dokładnej tematyce witryny. Dane strukturalne umieszczane są przy pomocy różnych formatów, takich jak mikrodane, mikroformaty i inne. Pozwoli to na uporządkowanie informacji (np. o wydarzeniach, kursach, przepisach, opiniach, ocenach itd), która pojawi się w wynikach wyszukiwania. Wszelkie błędy związane z danymi możesz znaleźć właśnie w Google Search Console ![]() Googlebot regularnie przeszukuje witryny i rejestruje zmiany w mikroformatach, a jeśli występują błędy, można je zobaczyć. Otrzymujemy dokładne informacje odnośnie typów danych, ich źródła, liczbę wykrytych stron, elementów, czy też elementów z błędami. 4. Automatyzacja uporządkowywania danych stronyZnaczniki to nie jedyny sposób, który pomaga robotom Googla zrozumieć Twoją stronę. Można ten proces tak naprawdę nieco sobie ułatwić. Google stworzył narzędzie, które automatyzuje dodawanie tagów do pól danych w witrynie. Przy użyciu Markera danych w trybie wizualnym możemy przekazać robotom Googla szczegółowe dane strukturalne ze strony internetowej. Dostępne są następujące rodzaje informacji: Artykuły Wydarzenia Lokalne firmy Restauracje Produkty Aplikacje Filmy Odcinki programów TV Książki Na początku pracy wprowadź adres URL, wybierz rodzaj informacji i określ, czy należy oznaczyć tylko daną stronę czy też wszystkie do niej podobne. ![]() Google Search Console -Marker danych Następnie przejdziesz do strony z elementami danych Serwis automatycznie grupuje strony, odznaczające się podobnymi właściwościami. Jeżeli więc masz na stronie 100 artykułów nie będziesz musiał każdej z osobna oznaczać - dodawać tag. Marker zrobi to za Ciebie automatycznie. Korzystając z markera nie musisz się martwić, że wystąpi błąd. Tagi są publikowane dopiero po dokonaniu ostatecznych poprawek i po Twoim potwierdzeniu. Można je też w każdym momencie usunąć. Co nam to daje? Poprawiasz swoją widoczność w wynikach wyszukiwania - wyróżnisz kluczowe informacje i zaoszczędzisz czas! 5. Narzędzie do usuwania URLDana funkcja pozwala szybko usunąć niechciane strony z indeksu (na przykład po przypadkowym ujawnieniu poufnych danych). Strony zostają tymczasowo ukryte - do 90 dni. Nie bez powodu wspominamy tutaj o tym narzędziu, ponieważ wśród webmasterów panuje błędne przekonanie, że używając go, można usunąć duplikaty, nieistniejące strony, blokować strony po ataku itd. Rzeczywiście, na pewien czas, strona może zniknąć z wyników wyszukiwań, ale potem znowu się pojawiaja. Jeżeli chcesz usunąć stronę z indeksu na zawsze to dane narzędzie się nie sprawdzi. W tym przypadku po prostu usuń treść z danej strony, aby wydawany był kod 404 lub 410, albo zabezpiecz ją hasłem. Można również wyłączyć skanowanie strony za pomocą znacznika noindex, ale ta metoda nie jest tak skuteczna, jak poprzednie. 6. Integracja z Google AnalyticsDane z Search Console dotyczące zapytań, przejściach na strony i typach urządzeń są cenne dla analityków internetowych, zwłaszcza w połączeniu z danymi z Google Analytics. Ręcznie dane te łączyć było dosyć niewygodnie, więc Google udostępnił możliwość połączenia tych statystyk. Aby integrować dane należy w ustawieniach Search Console i wybrać opcję Google Analytics. Wcześniej oczywiście na stronie powinien być zainstalowany kod śledzenia Google Analytics. Następnie należy wybrać z listy interesującą nas stronę (jeśli masz więcej niż jeden serwis) i nacisnąć przycisk „Zapisz”. Przejdź do Google Analytics, poszukaj pozycji Pozyskiwanie > Search Console. ![]() Google Search Console - Integracja z Google Analytics W raporcie możesz sprawdzić dane dotyczące: Zapytań, Stron, Kraju, Urządzenia i Typu wyszukiwania. Teraz można przeprowadzić pełną analizę danych. 7. Informacje na temat filtrów GoogleJeśli z jakiegoś powodu Twoja strona trafiła pod filtr jednego z algorytmów Google do walki ze spamem, Search Console pomoże Ci zrozumieć, dlaczego tak się stało i na czym polega problem. Jeśli zauważysz, że ruch z Google bardzo się zmniejszył, przejdź do Panelu Search Console i sprawdź powiadomienia. W przypadku otrzymania ręcznych sankcji zostaniesz tam o tym powiadomiony. Przejdź do punktu Ruch związany z wyszukiwaniem / Ręczne działania. Jeśli znajdziesz tam następujący komunikat: W witrynie nie znaleziono ręcznych działań przeciwspamowych, to przejdź do Problemy dotyczące bezpieczeństwa. Zdarza się, że spadek ruchu jest związany z wirusami na stronie lub włamaniami na stronę. 8. Zobacz witrynę jako GooglebotGoogle Search Console daje Ci możliwość wizualnie ocenić, jak Googlebot widzi Twoją witrynę. Oto przykład: ![]() Search Console - Pobierz jako Google Ze względu na fakt, że robot nie ma dostępu do wszystkich zasobów strony (lista jest widoczna w panelu), postrzega zniekształcony jej wygląd i strukturę. Może to mieć negatywny wpływ na rankingi, należy więc odszukać przyczyny tych problemów i je naprawić. |
Podsumowanie:Rejestracja w Search Console to przydatne, a czasami konieczna praktyka dla webmasterów. Dzięki niemu będziesz trzymać „rękę na pulsie” i wiedzieć jak roboty Google współdziałają z Twoją stroną. To również źródło cennej wiedzy analitycznej, której znajomość pomoże Ci w ulepszaniu Twojej strony, optymalizacji serwisu i uzyskiwania coraz lepszej widoczności w wynikach wyszukiwania. Nie są to jeszcze wszystkie możliwości tego panelu. Na pewno do tematu tego wrócimy jeszcze nie raz. Jeśli osobiście nie chcesz zagłębiać się w zawiłości tych funkcji lub potrzebujesz profesjonalnej pomocy zwróć się do nas o pomoc. Udzielimy Ci bezpłatnych rekomendacji dotyczących optymalizacji serwisu. |
Nowości w systemieIlość rozmieszczonych linków W panelu pozycjonera jest już w tabeli dostępna ilość zakupionych linków dla każdej frazy z osobna oraz ich sumarna ilość dla projektu. Dzięki temu bez przechodzenia na dodatkowe strony i generowania raportu wiesz ile linków zostało rozmieszczonych dla danej frazy bądź projektów. |
Nowości ze świata SEOGoogle ogłosił, że na prośby wydawców i użytkowników wprowadzona zostaje etykieta „informacje zweryfikowane” do wyszukiwarki Google i Google News na całym świecie i we wszystkich językach. Funkcja ta testowana była do tej pory tylko w wybranych krajach. Co to oznacza? Kiedy będziesz szukać czegoś w Google, a wyniki wyszukiwania będą zawierać zweryfikowane informacje, zostanie to w jasny sposób zaznaczone na stronie z wynikami. |
Czytaj też: |