Trudno uwierzyć, ale Google AdWords (GA) ma już siedemnaście lat. Przez ten czas usługa zdobyła ogromną popularność jako propozycja do pozycjonowania stron oraz jego uzupełnienie. Poniżej spróbujemy opisać korzyści wynikające ze stosowania tej formy reklamy oraz najważniejsze elementy, o których trzeba pamiętać podczas uruchamiania pierwszej kampanii. Zapraszamy do lektury |

Jak działa Google AdWordsO ile wyszukiwarka Google pokazuje organiczne (czyli naturalne) wyniki wyszukiwania, uzależnione od popularności i sposobu pozycjonowania witryny, o tyle linki sponsorowane Google AdWords prezentowane są dodatkowo, powyżej i poniżej wyników naturalnych. Ale nie tylko: reklamy banerowe GA mogą być wyświetlane na stronach WWW uczestniczących w programie AdSense. Sklepy internetowe korzystają natomiast z usługi Zakupy Google – skutkuje to wyświetlaniem reklam produktowych po prawej stronie lub na górze wyników wyszukiwania. Reklamy GA oferują wiele udogodnień. Mogą wyświetlać się zarówno po wpisaniu przez internautę konkretnej frazy kluczowej, jak i frazy zbliżonej. Możliwy jest też remarketing, czyli wyświetlanie reklamy internautom, którzy uprzednio odwiedzali daną stronę. Google pozwala precyzyjnie adresować emisję reklamy, np. do osób w określonym wieku, o konkretnych zainteresowaniach lub mieszkających w wybranej okolicy. Można również wzbogacić taką reklamę o dodatkowe informacje, np. linki do wybranych podstron albo numer telefonu. ![]() Kiedy pozycjonowanie, a kiedy Google AdWordsNiektórzy mają problem z rozróżnieniem między pozycjonowaniem a reklamowaniem strony. Bodaj najważniejsza różnica polega na tym, że pozycjonowanie jest długotrwałym procesem. Na dotarcie witryny na pierwszą stronę wyników wyszukiwania najczęściej czeka się miesiącami. Nieważne, czy i ile zainkasuje za to firma pozycjonująca ani jakie inwestycje (np. w pozyskanie linków przychodzących) poczyni właściciel danego serwisu. To po prostu trwa, bo trwać musi. Reklama w Google AdWords wyświetla się niemal od razu i to tak długo, aż skończy się ustalony dla niej budżet. Wniosek: GA to rozwiązanie natychmiastowe, warte zastosowania wtedy, gdy liczy się czas (np. sprzedaż produktów sezonowych, akcja, kampania, wydarzenie) lub gdy firma nie chce czekać bezczynnie na efekty pozycjonowania. Trzeba też wspomnieć o ogromnej zalecie AdWords, jaką jest możliwość natychmiastowego zawieszenia lub usunięcia kampanii. Skończyła się promocja albo towar w wyprzedaży? Firma pozyskała tyle zamówień, że więcej nie jest w stanie przyjąć i kolejnych chętnych musiałaby odprawiać z kwitkiem? Parę kliknięć i reklama znika z Google. Strona pozycjonowana natomiast wciąż widnieje na wywalczonej pozycji. ![]() Jak internauci reagują na reklamy Google AdWordsWiększość użytkowników Google prawidłowo rozróżnia linki naturalne od reklamowych. Percepcja tych ostatnich na ogół jest pozytywna: „Skoro się reklamują, to mają na to środki. Skoro mają środki, to zarabiają. A skoro zarabiają, to mają klientów, są dobrzy, popularni” – myśli niejeden internauta i klika w reklamę. Cel osiągnięty. Warto jednak pamiętać, że są i inni: ci, którzy albo nie lubią reklam, albo uważają, że link reklamowy to swego rodzaju oszustwo, bo reklamy „kłamią”, a naprawdę godne odwiedzenia strony znaleźć można tylko w organicznych wynikach wyszukiwania. Reklamodawca musi też brać pod uwagę fakt, że w AdWords płaci za kliknięcia, a nie wszystkie będą takie, jakich sobie najbardziej życzy. Pewien odsetek zawsze stanowią kliknięcia przypadkowe, a nawet złośliwe (konkurencja). Owszem, Google ma procedurę sprawdzającą, z której można skorzystać w razie podejrzenia „wrogich kliknięć”, ale taki proceder jest trudny do wykrycia i udowodnienia, więc ewentualny zwrot niesłusznie poniesionych kosztów stanowi regułę. Jak zacząć kampanię Google AdWordsNa początek warto sobie uświadomić, że jest to przedsięwzięcie dość kosztowne. W skrajnych przypadkach (bardzo popularne frazy kluczowe, duża konkurencja) cena jednego kliknięcia może dochodzić nawet do stu złotych. Specjaliści mówią często, że minimalny miesięczny budżet to tysiąc złotych miesięcznie – z niższym oczywiście można, ale nie każda agencja się na to zgodzi. Z tego powodu kampania musi zostać starannie przemyślana i zaplanowana. Najważniejsze aspekty do opracowania przed rozpoczęciem emisji reklam:
![]() To nie jest łatwe, może więc skorzystać z pomocy?Po założeniu bezpłatnego konta w Google AdWords reklamodawca otrzymuje dostęp do rozbudowanego panelu, w którym może ustawić parametry swoich kampanii. Funkcji i ustawień jest bez liku, trzeba więc zarezerwować sobie sporo czasu na ich poznanie, na przeczytanie wskazówek i porad Google dla każdej lub wielu z nich, wreszcie na dobór optymalnych ustawień. Nie każdy poradzi sobie z nimi samodzielnie, a jeśli nawet, to ryzykuje: może niechcący ustawić reklamy i kampanie nieefektywnie. Będzie wówczas przepłacać, a efekty przyniosą rozczarowanie. Istnieje na szczęście pomoc, z której można skorzystać: Google udostępnia bezpłatną infolinię w języku polskim, której numer można znaleźć w trakcie pracy na koncie AdWords. Specjalista Google pomoże ustawić kampanię, podpowie co warto poprawić - dodać jednak to i tak będzie wymagało od Ciebie znajomości panelu a następnie zdolności analitycznych, aby kampanię tę jeszcze skutecznie przeprowadzić. Jest i inna możliwość ułatwienia sobie żmudnej i niełatwej pracy przy przeprowadzaniu kampanii z Google AdWords Reklamę można zautomatyzowaćNa świecie istnieje ponad 25 systemów automatyzacji reklamy kontekstowej AdWords. Chodzi w nich o jak najprostsze uruchomienie kampanii przy jednoczesnym wykorzystaniu najistotniejszych ustawień. Taka automatyzacja oznacza m.in. interfejs sterowania reklamą prostszy i przyjaźniejszy w obsłudze niż panel Google AdWords. ![]() W Polsce automatyzację reklam AdWords oferuje właśnie Seopilot. Swoją usługę adresujemy do małych i średnich firm oraz do specjalistów w dziedzinie reklamy kontekstowej. Co ważne: pośrednictwo Seopilota umożliwia korzystanie z reklam AdWords także osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej, a więc oferuje opcję niedostępną w Google. Nie ma tu wymaganego budżetu minimalnego, system sam generuje frazy kluczowe i ogłoszenia, a zdobywanie klientów umożliwia nawet firmom, które nie mają jeszcze własnej strony w Internecie. System korzysta z interfejsu API Google, jego moduł został przez Google zatwierdzony i zweryfikowany, zatem jest bezpieczny. Z pewnością warto wziąć pod uwagę to rozwiązanie, przynajmniej na początku korzystania z Google AdWords. |
Podsumowanie:Decydując się na przeprowadzenie kampanii AdWords pamiętaj, że musi zostać ona starannie przemyślana i zaplanowana. Najważniejsze aspekty, które powinieneś przygotować to: dobór odpowiednich fraz kluczowych. Zwracaj uwagę na średnią miesięczną liczbę wyszukiwań, prognozę klikalności - sprawdzisz to bezpłatnie w systemie SeoPilot. Niezwykle ważne dla zachowania budżetu są: typy dopasowań i słowa wykluczające. Twórz ogłoszenia zachęcające do kliknięcia, używaj CTA, sprawdź konkurencję. W tym wszystkim pomoże Ci SeoPilot. |
Nowości w systemie1. Dodatkowe linki do serwisu w ogłoszeniach AdWords Linki do podstron pozwalają kierować użytkowników na konkretne strony Twojego serwisu, np. na strony z godzinami otwarcia sklepu albo wybranym produktem. Po kliknięciu w link użytkownik od razu przejdzie w odpowiednie miejsce. 2. Dobór podstron serwisu w ogłoszeniach System sam dobiera dla was podstrony serwisu, które najlepiej odpowiadają wybranej frazie kluczowej i ogłoszeniu. Link do tej strony jest umieszczony w ogłoszeniu, po kliknięciu użytkownik zostaje na nią przekierowany. 3. Edycja kilku ogłoszeń Możesz tworzyć szablony ogłoszeń i używać ich dla różnych grup ogłoszeń (w ramach jednej frazy kluczowej). Możesz też masowo zmieniać pozycję dla wszystkich ogłoszeń w ramach strategii “Utrzymaj pozycję”. |
PromocjaPrzypominamy, że nadal (do 11 listopada 2017r.) trwa okres promocyjny, podczas którego prowizja za prowadzenie kampanii AdWords wynosi 0%. Po tym okresie prowizja, w zależności od budżetu będzie wynosić od 5- 15%. Dodatkowo przy doładowaniu konta na sumę 499 zł otrzymujesz opiekę specjalisty, który skonfiguruje za Ciebie całą kampanię. Skorzystaj jeszcze dziś. Doładuj konto |
Czytaj też: |