Szanowni Użytkownicy! W naszym “SeoKurierze” od dawna staramy się dostarczać Wam informacje na temat tego, jak prawidłowo zoptymalizować stronę, jak wybierać linki - wszystko w celu uzyskania jak najlepszych pozycji w wyszukiwarce. Oczywiście, jest to nasz główny cel. W dzisiejszym numerze postanowiliśmy jednak zająć się nieco innym tematem - sposobami, w jaki można wyszukiwać informacje w Google. Nie jest to kwestia trywialna - wbrew temu, co może się wydawać przeciętnemu Internaucie, Google to bardzo zaawansowane narzędzie, które daje możliwości różnorodnego zastosowania. Warto o nich pamiętać - zarówno korzystając z wyszukiwarki w życiu codziennym, jak i planując swoje działania reklamowe.
Mirosław Małyniak, |
Google - możliwości ukryte w prostocie Strona główna Google jest, jak zapewne zauważyliście, prosta i ascetyczna. Wszystkie jego funkcjonalności są skoncentrowane na stronie z rezultatami wyszukiwania. Są to zestawy różnorodnych filtrów, które można “nakładać” na znalezione rezultaty w celu znalezienia najbardziej odpowiednich informacji. Co istotne, wyszukiwać można nie tylko teksty, ale także obrazy - w tym celu wystarczy podać adres URL grafiki bądź przesłać obraz ze swojego urządzenia. Oprócz tego wyszukiwarka oferuje możliwości takie, jak przeliczniki różnorodnych wartości (np. z metrów na stopy), czy przelicznik walut. Pamiętajcie, że Google jest serwisem globalnym, w związku z czym możecie szukać informacji np. w języku niemieckim bezpośrednio w google.pl - na pytanie zadane w tym języku otrzymacie odpowiednie rezultaty. Przy tym zwróćcie jednak uwagę, że wyszukiwarka będzie preferować wyniki w waszym języku (co jest logiczne), jeśli więc waszym zamierzeniem jest “przeczesanie” zagranicznego Internetu, wybierzcie jednak wersję Google odpowiednią dla danego kraju. Teoretycznie możliwe jest ustawienie wyszukiwania tylko w wybranym języku (o tym więcej później), co powinno dać taki sam rezultat, ale w rzeczywistości nie zawsze tak jest. Nawiasem mówiąc, w polu wpisywania frazy kluczowej znajdziecie ikonę wirtualnej klawiatury - jest to przydatne narzędzie, jeśli wasza klawiatura nie jest przystosowana do języka, w którym chcecie wyszukać informacje (zwłaszcza w przypadku języków egzotycznych o całkowicie odrębnym od łacińskiego alfabecie). Instrumenty wyszukiwania - filtry i parametry Na początku przyjrzyjmy się instrumentom, które pomagają uściślić warunki wyszukiwania. Jak zapewne wiecie z naszych poprzednich SeoKurierów, w odpowiedzi na zapytanie, Google oddaje nam wyniki, zgrupowane po 10 linków na podstronie. Wyniki składają się z nagłówka z samym linkiem do strony, fragmentu zawartości strony (snippetu), oraz URL (adres) podstron, na końcu której możecie zauważyć niewielką strzałkę. Po jej naciśnięciu, otrzymacie możliwość obejrzenia kopii strony bezpośrednio z bazy Google. Jest to przydatna funkcja w przypadku niedostępności serwisu, jego zablokowaniu (np. z powodu zarażenia szkodliwym kodem), lub po usunięciu z niego potrzebnej informacji. W przypadku części stron internetowych możliwe jest także wyszukanie stron “podobnych” - czyli takich, których tematyka według Google jest zbliżona do znalezionej przez was.
Rys.1. Możliwe działania na stronie wyników wyszukiwania. Najciekawsze możliwości są jednak ukryte w mało rzucającym się w oczy panelu pod polem wpisywania fraz - jest to szereg funkcjonalności, pozwalających filtrować wyniki wyszukiwania lub uzyskiwać rezultaty z wyspecjalizowanych baz wyszukiwarki. Naprawdę warto z nich korzystać - pozwala to znacznie skrócić ilość czasu, potrzebnego dla uzyskania konkretnej informacji. Rys.2. Panel wyszukiwania zaawansowanego. Domyślnie widzicie wszystkie znalezione dla frazy kluczowej rezultaty (i badania wykazały, że dla mniej więcej 90% użytkowników jest to wystarczające - ściślej biorąc, nie chce im się wglębiać w niezrozumiałe dla nich opcje). Rezultaty można ograniczyć do:
W ostatnich miesiącach pojawiła się dodatkowa opcja flights/loty, co można uznać za próbę przejęcia części rynku sprzedaży biletów lotniczych online (do tego sprowadza się ta funkcjonalność). Dla realnego wyszukiwania jej znaczenie jest minimalne. Ten zestaw opcji jest niezmienny dla wszystkich fraz kluczowych i zawsze można przełączać się między nimi. Z kolei po naciśnięciu przycisku “instrumenty wyszukiwania” zobaczycie szereg opcji, dzięki którym uściślicie parametry wyszukiwania. Jest ona zmienna dla różnych typów wyszukiwania - co logiczne, inne filtry są przydatne przy wyszukiwaniu zdjęć, a inne - przy szukaniu nowości. W przypadku wyszukiwania wśród wszystkich rezultatów, możliwe jest zawężenie:
Aplikacje wewnątrz wyszukiwarki Dodatkową możliwością, którą daje Google, jest skorzystanie z szeregu dodatkowych funkcji w samych wynikach. Korzyść jest obopólna - my oszczędzamy czas (nie ma konieczności przechodzenia na zewnętrzne strony), a Google nie “wypuszcza nas”, co daje mu możliwość zaaplikowania nam dodatkowej porcji reklamy kontekstowej. Mamy więc do dyspozycji:
Graf wiedzy, czyli encyklopedia 2.0 Dla wielu fraz kluczowych Google daje nam w odpowiedzi nie tylko listę linków, ale stara się stworzyć kompleksową odpowiedź - tzw. Graf Wiedzy. Jest to baza wiedzy, używana przez Google dla udoskonalenia wyników wyszukiwania. Tworzona jest za pomocą zbierania informacji z różnych źródeł - najbardziej znane to oczywiście Wikipedia, ale warto wspomnieć, że dla stworzenia tej funkcjonalności Google zakupił kilka innych, komercyjnych baz danych. W USA funkcja ta jest dostępna od 2012 r., w Polsce od 16 maja 2013 r. Zapewnia ona uporządkowane ii sprawdzone informacje na temat znanych przez algorytmy Google obiektów oraz powiązań między nimi. Celem jest zapewnienie Użytkownikom informacji i nawigacji między związanymi ze sobą tematami. Krótkie podsumowanie wiedzy wyszukiwarki na dany temat jest wyświetlane w boksie z prawej strony od wyników wyszukiwania i zawiera linki do powiązanych informacji (np. w przypadku postaci historycznej - daty urodzin i śmierci, najważniejsze wydarzenia z życia, współpracownicy i rodzina).
Warto dodać, że graf wiedzy jest najczęściej używany przez Google w odpowiedziach na zapytania informacyjne, w przypadku zapytań sprzedażowych i komercyjnych praktycznie nie jest używany. Podsumowanie Jak widzicie, Google to o wiele więcej, niż tylko strona prowadząca do innych serwisów. Wyszukiwarka nie zmienia swojej podstawowej filozofii działania - nadal chce być swoistą “bramą wjazdową” do Internetu - i w dużej części jej się to udaje. Warto wspomnieć, że około 30% Internautów nawet znając dokładny adres strony internetowej, na którą chcą się dostać, wpisuje jej nazwę w wyszukiwarkę i dopiero przez wyniki wchodzi na docelowy serwis. Z drugiej jednak strony widać, że wyszukiwarka stara się dużą część wykonywanych przez Użytkowników przenieść do własnego interfejsu (z mniejszym lub większym sukcesem). Jest to trend zrozumiały - Google jest przede wszystkim firmą komercyjną, dla której zatrzymanie Użytkownika jest związane z zarobkiem - zarówno na reklamach, jak i na serwisach w rodzaju Google Flights. Z tego powodu należy się spodziewać, że trend ten będzie się utrzymywał. |
Nowości w systemie |
W SeoPilot cały czas staramy się ulepszać nasze usługi. Jeśli masz uwagi lub propozycje dotyczące pracy w systemie czekamy na Twoje propozycje - support@seopilot.pl |
z przyjemnością informujemy Was, że w naszym rozdziale instrukcji wideo pojawiły się nowe filmiki, które pomogą Wam dokładnie zapoznać się z mechaniką działania naszego Systemu. Informacja dla Wydawców - osób fizycznych W związku z regularnie pojawiającymi się pytaniami Wydawców w kwestii rozliczenia dochodów, uzyskiwanych za pośrednictwem Systemu, przypominamy, że SeoPilot.pl wypłaca swoim kontrahentom pełną sumę zarobionych środków, zaś samego rozliczenia dochodów w Urzędzie Skarbowym Wydawca powinien dokonać samodzielnie, zgodnie z przyjętym przez niego sposobem opodatkowania. Zmiany zasad przedpłaty fraz w trybie automatycznym W związku z pojawiającymi się Was pytaniami na temat zasad określających, dla jakich fraz kluczowych stosowana jest stawka dzienna, a dla których - przedpłata miesięczna, postanowiliśmy kwestię tę ujednolicić. Możliwość sortowania fraz kluczowych Wśród waszych zgłoszeń w Dziale Pomocy często pojawiała się prośba o możliwość zmiany kolejności fraz kluczowych w projekcie pozycjonera. Z przyjemnością informujemy, że taka funkcjonalność została zrealizowana.
|