Obserwując kampanie klientów zauważyliśmy, że wielu z nich pomija w swoich kampaniach krok dotyczący typów dopasowań fraz kluczowych. Często zapominanym elementem są też wykluczenia. Tymczasem są to istotne czynniki wpływające niejednokrotnie na efekty reklamy AdWords. Jeżeli zależy Ci na jak najlepszym wyniku kampanii nie powinny być one pominięte! Dlatego postanowiliśmy opisać, jak działają poszczególne typy dopasowań i wykluczenia z nadzieją, że zachęcimy do ich stosowania. W dzisiejszym SeoKurierze dowiesz się więcej o tym jakie są typy dopasowania, co to są wykluczenia i jaki mają one znaczenie dla efektywnej kampanii. Zaczniemy od podstawowych wyjaśnień. ![]() |
Typy dopasowań słów kluczowych w Google AdWordsOgólnie rzecz biorąc, typy dopasowań słów kluczowych pomagają kontrolować, na które wpisane w wyszukiwarkę hasła wyświetli się nasza reklama. Wybór odpowiedniego typu dopasowania może mieć ogromny wpływ na skuteczność reklamy. Analizując kampanie naszych klientów zauważyliśmy, że wielu z nich podczas przygotowywania kampanii reklamowej Google AdWords pomija opcje wyboru typu dopasowania fraz kluczowych, jak również bardzo rzadko korzysta ze stosowania wykluczeń. Warto też zaznaczyć, że nie ma możliwości, by stworzyć w Google AdWords reklamę, której fraza kluczowa nie ma żadnego typu dopasowania, jeżeli sami nie wybierzemy którejś opcji, system zrobi to za nas i dana fraza kluczowa będzie mieć ustawiony automatycznie domyślny typ dopasowania przybliżonego. ![]() Typy dopasowań
Warto zatem dowiedzieć się więcej o tej funkcji Google AdWords. Dzięki temu świadomie podejmiemy decyzje dotyczące naszych kampanii i stworzymy reklamy, które skuteczniej dotrą do odbiorców. Na czym polega działanie dopasowań słów kluczowych?W skrócie - poszerzają lub zawężają grono odbiorców, którym wyświetli się reklama. Jeden typ dopasowania spowoduje pojawienie się reklamy szerszej grupie odbiorców, inny sprawi, że dotrze ona do wybranych grup klientów, natomiast jeszcze inne zablokują wyświetlanie się ogłoszeń na niektóre, wybrane przez nas hasła. Omówmy zatem poszczególne typy dopasowań w Google AdWords i przyjrzyjmy się bliżej ich właściwościom i zasięgu oddziaływania. 4 typy dopasowań w Google AdWordsDopasowanie przybliżoneTo dopasowanie domyślne, czyli ustawione automatycznie do wszystkich wprowadzanych do systemu Google Adwords fraz kluczowych. Wybieramy ten typ dopasowania, gdy chcemy przyciągnąć jak największą liczbę użytkowników. Dana fraza kluczowa w tym dopasowaniu pojawi się bowiem w odpowiedzi na hasła do niej zbliżone – synonimy, wyrazy bliskoznaczne, w liczbie mnogiej, pojedynczej, a nawet na te z błędami etc. Dzięki temu nie musisz tracić czasu na szukanie różnych odmian słów kluczowych. Dotrzesz też do większej grupy odbiorców. Może się jednak zdarzyć, że twoja reklama pojawi się również na hasło mało zbliżone do treści twojego ogłoszenia. Taka sytuacja powoduje, że reklama wyświetli się na dane zapytanie, ale nie zainteresuje użytkownika, który nie „kliknie” w link. Spada zatem CTR i co za tym idzie Wynik Jakości, który, jak wiemy ma wpływ na wysokość stawki za kliknięcie. Przykład:
Ale i:
Dopasowanie do wyrażeniaDopasowanie do wyrażenia jest mniej elastyczne i ma mniejszy zakres oddziaływania niż dopasowanie przybliżone. Zawęża grupę klientów, którym wyświetli się reklama. Dopasowanie do wyrażenia w Google AdWords powoduje, że fraza kluczowa jest bardziej sprecyzowana i tym samym może zwiększyć szanse reklamy na pojawienie się osobom nią zainteresowanym, które klikną w link. Dzięki temu dopasowanie do wyrażenia może przyczyniać się do wyższego CTR. W dopasowaniu do wyrażenia reklama pojawi się tylko, gdy użytkownik wpisze w wyszukiwarkę daną frazę (albo jej zbliżone odmiany, liczbę mnogą, pojedynczą, wyrazy pokrewne, odmiany fleksyjne itp.) nawet jeśli przed lub po niej będą dodatkowe wyrazy. Reklama nie pojawi się jednak, gdy w środku słowa kluczowego będzie dodatkowy wyraz, lub gdy wyrazy danej frazy podane będę w innej kolejności. Fraza kluczowa w dopasowaniu do wyrażenia w Google AdWords pojawia się w “cudzysłowie”. Przykłady
Ale nie pojawi się na hasła:
Dopasowanie ścisłeTen typ dopasowania warto stosować, gdy dobrze znamy swojego klienta i wiemy, jakie hasła będzie wpisywać w wyszukiwarkę. Reklama w tym dopasowaniu wyświetli się bowiem tylko wtedy, gdy użytkownik wpisze dokładnie dane hasło (bez żadnych słów przed, czy po frazie) lub jego bliską odmianę. W tym przypadku reklama może być rzadziej wyświetlana, ale zwiększa się prawdopodobieństwo, że wyświetli się tylko faktyczne zainteresowanym nią użytkownikom, który klikną w link. Fraza kluczowa w dopasowaniu ścisłym w Google Adwords pojawi się w nawiasach [kwadratowych].
Ale nie pojawi się na hasła
Wszystkie oznaczenia typów dopasowań przedstawiamy poniżej: ![]() *Pamiętajmy jednak, typy dopasowania w Google AdWords wybierać można jedynie w przypadku reklam kierowanych na wyszukiwanie. W sieci reklamowej zawsze ustawione jest dopasowanie przybliżone. W systemie SeoPilot wybór typu dopasowania jest bardzo łatwy i intuicyjny. Tworząc kampanię, w kroku piątym „ Zarządzanie kampanią reklamową” wystarczy wybrać opcję „Operacji grupowych”, ustawić odpowiedni typ dopasowania i przyporządkować go do wybranych słów kluczowych. Po zakończeniu operacji wybrane frazy pojawią się odpowiednio w cudzysłowie dla dopasowania do wyrażenia lub w nawiasie kwadratowym dla dopasowania ścisłego. Jeżeli nie wybierzemy żadnej opcji system automatycznie ustawi daną frazę w dopasowaniu przybliżonym. Łatwe? Łatwe! ![]() Wykluczenia w Google AdWordsGłównym celem wykluczeń jest eliminacja haseł, na które nasza reklama ma się nie wyświetlać. Dzięki nim, tworząc listę fraz kluczowych, możemy koncentrować się jedynie na hasłach, które faktycznie interesują użytkownika i wykluczyć te, które nie pasują do naszej kampanii. Przykładem może tu być sklep ze sprzętem turystycznym, któremu tworzymy kampanię reklamową w Google AdWords dla działu z namiotami. Załóżmy, że naszym słowem kluczowym będzie NAMIOT. Nasza reklama pojawi się, gdy ktoś wpisze w wyszukiwarkę hasło: namiot, namiot rodzinny albo przecena namioty. Pojawi się jednak także na frazy namiot dla dzieci, czy namiot tipi, a działu z zabawkami w naszym asortymencie przecież nie ma. W takiej sytuacji możemy wprowadzić wykluczenia (w systemie Google AdWords będą poprzedzone znakiem – [minus]):
Dzięki czemu nasza reklama pojawi się tylko użytkownikom faktycznie zainteresowanym naszą ofertą. Ponadto możemy też uchronić nasz budżet przed niepotrzebnymi kliknięciami. Dodając wykluczenie -wikipedia czy -olx np. mamy pewność, że w naszą reklamę nie kliknie użytkownik zainteresowany rynkiem wtórnym lub nie mający intencji zakupowych. Utworzenie pełnej listy wykluczeni może okazać się wymagającym i przysparzającym trudności zadaniem. Bardzo pomocny jest tu system SeoPilot. W piątym kroku tworzenia kampanii, przy każdym słowie kluczowym, po prawej stronie ekranu znajdą Państwo znak „minus”. Wystarczy go kliknąć, a system sam poda nam propozycje kolejnych wykluczeń. ![]() System SeoPilot znacznie ułatwia stworzenie pełnej listy fraz. Aby się o tym przekonać dodaj projekt do systemu i wygeneruj automatycznie listę wykluczeń dla swojej kampanii
Stosowanie różnych typów dopasowań i wykluczeń w Google AdWords jest trudne. Wymaga zastanowienia, analizy i dobrze przemyślanej kampanii. Zastosowanie ich jednak może bardzo się opłacić i przynieść wymierne efekty reklamodawcom w postaci zwiększonego CTR, wyższego Wyniku Jakości i co najważniejsze do zwiększenia zysków z działalności!
|